Тренінги

Термін «тренінг» (від англ. training) має низку значень: навчання, виховання, тренування. Подібна багатозначність притаманна і науковим визначенням тренінгу.

Тренінги поділяються на типи, кожен з яких спрямований на вирішення тих чи інших завдань. Різновиди тренінгів можна розділити на категорії, якими керують представники кількох професій: психологи /власне «винахідники» тренінгу як особливої форми групової роботи/, управлінці /ініціатори тренінгів, які покликані вирішувати управлінські завдання/.

У психологічних тренігах основна мета – позитивні особистісні зміни учасників, такі тренінги бувають найчастіше індивідуальними або об'єднаними в невеликі групи.

Більшість інструментів особистісних тренінгів застосовуються і в бізнес-тренінгах.

Види бізнес-тренінгів

Стандарт

Тренінг із використанням європейських інструментів та матеріалів, з набором стандартних елементів, які не враховують ні особливості ринку, ні особливості команди. Прописаний від «А» до «Я» він зрозумілий і популярний через наочність матеріалів. Тренер у разі виконує лише роль ведучого, що викладає догми і правила. Аудиторія виконує низку вправ та тестів, без можливості продемонструвати індивідуальність та власний досвід.

Такий тренінг відбувається за наступною схемою:

  1. Представлення тренера.
  2. Озвучення правил. Навіть якщо правила створюються спільно з учасниками, вони все одно відповідатимуть прописаним заздалегідь.
  3. Розминальні вправи для підвищення настрою, які можуть бути, і не пов'язані з темою тренінгу.
  4. Подання інформації та її відпрацювання, яка полягає в основному у заповненні роздаткових матеріалів.

У результаті, дотримуючись встановлених тренером правил, аудиторія захоплюється навичками тренера, закріплюючи у свідомості думку, що так не вийде. Учасники набувають певних знань без індивідуальних навичок застосування цих знань на практиці.

Експерт

При проведенні такого тренінгу досвід та думки учасників набувають істотного значення, і тренінг проходить не за заздалегідь прописаною канвою, а з урахуванням індивідуальності аудиторії. Виникає зворотний зв'язок з учасниками, під час якого тренер розуміє, які інструменти потрібно застосовувати, і які якості аудиторії потрібно розвивати.

Етапи проведення схожі з першим варіантом, але змінюється їхня суть:

  1. На етапі знайомства для тренера важливо отримати дані про досвід учасників.
  2. На другому етапі учасники навчаються аналізувати свою поведінку у різних ситуаціях.
  3. Штучне залучення учасників до процесу вже не потрібне, тому що люди захоплені вивченням себе та оточуючих.
  4. Основна частина присвячена тестуванню нової поведінки та отриманих знань.

Учасники працюють із роздавальними матеріалами, але те, що вони пишуть важливо для тренера, який разом з ними обговорює прогалини та проблеми.

Тренінг, сформований у такому інтерактивному режимі, набагато ефективніший для учасників, але набагато важчий для тренера. Кожен такий тренінг неповторний, тому що вимагає застосування знань, які, можливо, не вчені в початковій підготовці матеріалів, а викликані ситуацією, що склалася.

Профі

Тренінг, що повністю побудований на імпровізованій роботі з аудиторією. У разі такого тренінгу тренер виступає не постачальником знань, а майстерним чарівником, який здобуває знання з групи та дає можливість повірити учасникам у свої сили. Основне завдання – навчити учасників самостійно шукати шляхи вирішення та збирати інформацію.

Такий тренінг теж має структуру, але вона знаходиться в голові тренера, який, відстежуючи зміни ситуації, повертає її у потрібне русло. Основний зміст створюється самою групою під чуйним керівництвом тренера.

Який тренінг потрібен компанії?

Для правильного визначення теми тренінгу потрібно визначити проблеми та цілі компанії та її персоналу. Для цього проводять попередню діагностику, яка включає історію компанії на ринку, анкетування співробітників, персональні інтерв'ю зі співробітниками, атестація, а також плани з розвитку, цілі та перспективи компанії. Цей процес можна провести власними силами, але все ж таки краще довіриться професіоналу, який врахує все до нюансів.

Як обрати тренера?

Вибирайте практиків. Ковалів, які не спостерігали за роботою на кузні, а самі пробували і молотком стукати та хутра роздмухувати. Важливо не йти на поводу моди: не варто реагувати на розкручене ім'я компанії або приватного тренера. Важливими є реальні досягнення та рекомендації. Не чекайте на диво. Тренер - не чарівник і за 4-5 годин він не в змозі змінити світ вашої компанії.

Кілька «прийме» хорошого тренера:

  1. завжди уважно слухає клієнта
  2. наполягає на отриманні максимально детальної вихідної інформації від клієнта
  3. найчастіше має обґрунтовані незгоди з обраною темою тренінгу, навіть якщо йому це невигідно
  4. говорить простою мовою, не усипаною термінологією
  5. ніколи не вказує на дешевизну послуг, питання вартості не ставить на чільне місце.
  6. не уникає, а часто ініціює розмову про критерії оцінки результатів
  7. завжди має спеціалізацію та не приховує областей, у яких не є експертом.

Де проводити тренінг?

Найкраще тренінги поєднувати з відпочинком та зміною обстановки. Найчастіше керівництво компаній вважає за краще не порушувати робочий графік і проводить тренінги у вихідні або після роботи. Якщо так склалося, просто необхідно змінити обстановку, інакше співробітники розцінять захід не як бонус, а як додаткове робоче навантаження. І навіть хороший тренер не зможе позбавити колектив негативу. Виїзд на природу сприяє легшому сприйняттю інформації та більш плідному спілкуванню. А вже апогеєм для ваших співробітників буде виїзд за кордон, який поєднує тренінг, культурну програму та відпочинок. Яскраві враження лише сприятимуть позитивним особистісним та командним змінам, на які й спрямований тренінг.

Як оцінити результати тренінгу?

  1. Відразу після тренінгу настає «прозріння», натхнення, бажання щось змінити у більшості учасників, проте, якщо не скористатися правилом «72 годин», яке говорить, що якщо потрібно щось змінити, то почати це робити необхідно не пізніше, ніж протягом 72 годин, інакше потім себе важко буде змусити повернутися до цього.
  2. Відразу після тренінгу жодних очевидних змін у собі шукати не варто. Потрібно провести над собою роботу та обов'язково застосувати на практиці ті поняття, правила та рекомендації, які були запропоновані в рамках тренінгу.
  3. Ефект завжди буде індивідуальним для кожного учасника тренінгу.
  4. Перевірити отримані навички можна, запропонувавши учасникам короткий виступ до і після тренінгу. Результати буде видно відразу.
  5. Завжди необхідні вправи або невеликі пост-тренінги для того, щоб пройдений матеріал зберігав свою актуальність довгий час.
  6. Необхідно пам'ятати, що тренінг – це насамперед емоційна підзарядка. І лише у другу чергу вирішення бізнес-питань.

А щоб ваш тренінг був точно продуманий і організований до дрібниць, компанія Dream House допоможе Вам у наступних питаннях:

  • Кваліфікована допомога у виборі тренера;
  • Оренда залу для проведення семінару;
  • Організація проживання та харчування для учасників семінару;
  • Організація транспортного обслуговування для учасників конференції;
  • Оренда необхідного для семінару обладнання;
  • Забезпечення концелярською та/або сувенірною продукцією.